Sankt Hans 2024

Der var samlet 500 borgere omkring Sankthansbålet i Herfølge på græsplænen bag Herfølge Kirke. Som vanlig var det Peter Aalbæk der var toastmaster for arrangementet. ”Nyd nu naturen og hele prægtigheden omkring dette område inden statsvejen i 2030 kommer og pløjer sig igennem dette område” var provokatørens åbningsreplik, der fremkaldte smil og grin hos alle fremmødte.

Herfølge spejderne, Borgerforeningen og Herfølge Kirke var igen gået sammen om det fælles Sankt Hans arrangement, der som vanligt begyndte med fællesspisning i sognegårdspladsen med mad over den fælles grill. Her deltog 200. Sonja Zingg bød velkommen på arrangørernes vegne og der var fællessang under spisningen.

Spejderne gik i procession med fakler som de tændte bålet med og Jette Melgaard fra Herfølgekoret og Herfølges Arkiv holdt en medrivende båltale med historiske nedslag fra Herfølge. Lige bag bålpladsen springer den dag i dag en frisk kilde, der i mange år har haft helbredende kraft hvis kildekonens ritualer blev fulgt, var en af de mange historier som Jette Melgaard elegant rullede ud.

Det var tilfredse arrangører, der afsluttede arrangementet ved 22-tiden.